Zilele trecute, discutând cu o prietenă, ştiind de cursul MIBO la care sunt înscris că este pe final, am rugat-o să‑mi sugereze un subiect despre care să scriu. Ce nevoie acută ar avea în momentul de faţă o persoană care deţine o afacere sau doreşte să lanseze o afacere? Ce şi-ar dori să audă un client de la un ofertant, dar în egală măsură ofertantul de la clienţi.
Sper să reuşesc în următoarele cuvinte, să exprim cât mai fidel tot ce mi-a spus. Adevărul… cea mai bună afacere!
Trăim într-o perioadă în care încă se vorbeşte foarte mult despre crize de tot felul. Una dintre crizele cele mai grave, din punctul meu de vedere, este criza oamenilor de caracter, a oamenilor care iubesc adevărul.
Unii ar spune că afacerile nu pot fi nici binecuvântate şi nici o binecuvântare. Eu aş spune că pot fi, însă în măsura în care vom şti să trăim cu devotament, mai ales când vine vorba de implicarea personală în cadrul acesteia. Presupune să fii fidel adevărului şi suficient de puternic încât să nu accepţi principiul „merge şi-aşa”. Nu am spus că e uşor, dar nici că nu este irealizabil. Când ştim pentru ce (sau, mai bine-zis, pentru cine trăim), nu mai este la fel de greu să rezişti şi să faci faţă tentaţiilor.
Referitor la criză, chiar cred că oamenii care iubesc cu tot dinadinsul adevărul… încep să fie tot mai puţini şi, atunci când vrei să ai o afacere de succes de-a lungul timpului, ai nevoie de oameni dedicaţi adevărului. Şi aici este vorba şi de angajaţi şi de furnizori şi de clienţi.
Când adevărul nu se mai bucură de fidelitatea noastră, acţiunile, deciziile şi mai ales cuvintele prind o altă formă şi au loc multe deraieri. Însă, ceea ce cred eu este că nu poţi avea o afacere de succes fără oameni de încredere şi nu poţi avea oameni de încredere dacă aceştia nu sunt dedicaţi adevărului. Iată de ce e atât de importantă propria mărturie: pledoaria pentru adevăr oricât de mult ne-ar costa! Iar această latură este definitorie pentru un om de caracter.
Până la urmă… toate pornesc de la acest pivot, adevărul, care mişcă fiecare rotiţă şi pune întreaga maşinărie în mişcare.
În momentul în care adevărul a fost înlăturat şi minciuna a pătruns ca o soluţie de mijloc… pentru a nu pierde o oportunitate de a încheia un contract, o afacere chiar… e o chestiune de timp până când totul se transformă în scrum, pentru că minciuna nu este decât prima cărămidă pe care se construieşte neîncrederea. Şi încrederea se recâştigă atât de greu după ce a fost ştirbită.
Când pui adevărul înainte de toate… şi afacerea ta va prospera cu adevărat, în timp, chiar dacă poate, în acest moment, competiţia (neloială) pare să aibă buzunarele mai pline. Timpul este cel care va face calculele corecte şi nu va dura mult până când ADEVĂRUL VA IEŞI LA IVEALĂ. Lucru care se întâmplă de cele mai multe ori!
Niciodată nu poţi impresiona un client cu o minciună. Poate cel mult să-ţi iasă o dată sau de două ori, însă cu riscul de a pierde şi de zece ori mai mult după. Poate că nu vei avea acelaşi profit ca cei care ştiu cum să se învârtă pentru a avea creşteri considerabile în cel mai scurt timp însă, dacă adevărul nu-ţi permite o scurtătură de acest gen, alege-l oricum. Nu vei greşi niciodată dacă vei alege să mergi pe calea adevărului. Întotdeauna adevărul te face să câştigi (cel puţin la un moment dat). Merită de plătit orice preţ, merită să crezi în el.
Afacerile de genul „cioara vopsită” nu vor fi niciodată cu adevărat profitabile. Poţi prosti o dată un om, dar nu te aştepta să îţi meargă şi a doua oară, să îţi creezi o reţea de clieţi fideli şi să mai fii şi recomandat. Vopseaua sau spoiala… ne vor da de gol ce fel de oameni suntem! Şi asta… de fiecare dată. Din nou, e vorba doar de o chestiune de timp!
Oamenii de caracter vor fi cei cu adevărat apreciaţi. Şi chiar dacă nu toţi vor să facă afaceri curate… la un moment dat toţi realizează că asta îşi doresc. Tu nu trebuie să aştepţi să încerci pe propria piele, înlăturând adevărul, încercând să găseşti o soluţie de mijloc şi alegând compromisul. Poţi să înveţi ce înceamnă să te frigi… alegând să îi asculţi pe cei care s-au fript deja. Nu e nevoie să o înveţi şi pe propria piele!
Oamenii de calitate iubesc adevărul. Şi oamenii de calitate, spuneam, sunt tot mai puţini. Dar tu te poţi număra printre aceia. Şi asta pentru că ştii că, mai mult decât o afacere de succes cu resurse sau mijloace “neortodoxe”, mai bine un profit mai modest… şi mai mare în timp, şi, mai mult decât orice o viaţa trăită cu fruntea sus, fără teama de a nu fi prins, o viaţă dedicată adevărului!
Oricât ar încerca să ne convingă unii şi alţii să ne îmbunătăţim afacerea alegând compromisul… ceea ce nu înţeleg ei este că, până la urmă, adevărul… rămâne cea mai bună afacere!
Am realizat că se vorbeşte foarte puţin despre adevăr în afaceri, însă nu am pretenţia că, prin acest – să-i spunem – demers, am acoperit toate aspectele. Nici pe departe. Am sperat să fie doar un pretext pentru a te determina să faci singur o incursiune şi chiar o introspecţie menită să te ajute să descoperi ce loc ocupă adevărul în viaţa ta, ce trebuie ajustat sau îmbunătăţit astfel încât să te rededici adevărului care, aşa cum spuneam, rămâne oricum, cea mai bună afacere.
Fii un om de caracter şi oamenii de caracter te vor aprecia nu doar o dată, ci de fiecare dată… pentru că te vor cunoaşte!
Cu drag,
GG FILIP
P.S. Te rog sa-mi spui ce altă virtute ar mai putea fi o afacere în ziua de astăzi.
Interesant articol si cu un subiect rareori abordat.
Doar cei valorisi reusesc sa ramana de partea adevarului, in conditii grele.
Felicitari!
Un subiect extrem de actual nu numai pentru afaceri asa cum bine spui spre final.
In opinia mea fiecare om are o viziune diferita despre adevar; se observa ca majoritatea persoanelor tind sa accepte mult mai usor o minciuna care sa le dea o stare buna de spirit decat sa accepte un adevar care sa ii supere.
Totusi exista si persoane care mint sau accepta sa fie mintite fie in scopuri personale sau fie ele caritabile ( pentru a nu rani pe cei din jur ) sau pentru ca se simt mai bine sa traiasca asa.
Pot spune ca adevarul e o calitate remarcabila pe care fiecare dintre noi o are,dar nu toti shtiu sa o foloseasca.
In concluzie “Adevarul ne face liberi” si personal cred ca nu trebuie sa ne hranim cu iluzii si cu lucruri reale care pot fi tangibile, care nu au nimic misterios si care nu ne dezamagesc.
Pe langa adevar: modestia – o virtute din ce in ce mai rara in ziua de astazi, dar intalnita la marii leaderi ai companiilor de succes.
GG, pentru mine, in afaceri toti partenerii sunt de caracter. E drept ca o parte din ei, pe parcurs, ma determina sa imi schimb parerea. Dar o fac doar punctual, ceilalti toti, ramanand de caracter.
Unul din motivele pentru care se vorbeste mai putin de incredere si adevar, este acela ca cel care ofera incredere si adevar, nu va vorbi despre ele, acestea fiind de la sine intelese. La fel cum o persoana slaba (fizic) nu va vorbi de cure de slabire.
Cei care pornesc in afaceri cu ganduri ascunse, nu se pot numi oameni de afaceri, le putem spune, tepari, mincinosi, sau cum zice un prieten din Marginime: “lucruslaburi” .
Intotdeauna am considerat ca piatra de temelie a oricaror lucruri este adevarul.
De-a lungul vietii am invatat ca adevarul este relativ.
Depinde din care parte este privit acel adevar, pana la urma fiecare poate avea propriul lui adevar pe care sa il sustina pana-n panzele albe.
In afaceri cred ca este necesar un contract clar si clarificarea anumitor aspecte care sa nu lase loc la interpretari.
Din pacate, chiar si contractele raman…nerespectate. Insa mi-am format obiceiul de a lua ce-i bun…
*dacă adevărul nu-ţi permite o scurtătură de acest gen, alege-l oricum.*
Total de acord! Cu riscul de a te numara printre cei putini, dar valorosi, e de preferat calea adevarului de care ai vorbit in acest articol valoros!
Chiar ma bucur sa constat ca sunt oameni de vanzari care sustin ideea unei cai corecte in afaceri. Lucru foarte rar in aceasta lume corupta! Felicitari, Filip!
Iti multumesc pentru ca mi-ai aratat aceasta perspectiva in care eu cred, dar despre care credeam ca s-a perimat in actualitate.
Cineva trebuie sa scrie si despre asta, cu toate ca nu-i prea agreata…ideea.
Cred ca e important partenerul , daca ai de-a face cu un tepar cred ca cea mai buna arma de aprare e atacul .Personal nu agrez acesti oameni doar de dragul banilor sau a unei afaceri profitabile pentru ca sunt ca vipera in san.
Ar fi ideal ca noi oamenii sa vem o axa de valori si respactand-o vom atrage langa noi oameni asemnatori .
Ce facem ne construieste, ne defineste!
Un principiu corect!
Ideea de adevar este agreata in masura in care este interiorizata ca valoare:)-Parerea mea!
Pentru mine are loc principal in viata.
Deosebit articol, GG.
Asa si trebuie Simona.
Admir curajul de a o declara in mod public.
Citind cu deosebit interes articolul, imi vin in minte cuvintele Parintelui Arsenie Boca : “in prima faza dai ceea ce ai in a doua faza dai ceea ce esti.”
Intr-adevar lipsa adevarului duce la parteneriate compromise.In mediu de business multi uita ca realizarea targhetului momentan cu orice pret , se va transforma intr-o piatra de moara care nu o vor putea duce in viitor!
Adevarat Vorbesc?
ADEVARAT vorbesti!
Cred ca a spune adevarul este ceva ce tine de caracter, de educatie.Adevarul trebuie sa fie un principiu de viata, care ar trebui aplicat in toate aspectele ei, nu numai in afaceri.
GG, ADEVARUL in articolul tau eu il asociezcu termeni precum CINSTE, ETICA si DEONTOLOGIE
termeni ce in toata zona balcanica sunt interpretati in cele mai multe cazuri ca bunuri personale (vezi Adevarul meu, Legea mea etc.) Un mare scriitor al carui nume imi scapa acum, spunea ca atat la razboi cat si la cucerit femei te duci cu pieptul deschis dar cu armele pregatite de lupta.
Concluzia, toti oamenii iubesc adevarul(cum bine subliniai) dar putini sunt cinstiti, chiar daca il stiu si il iubesc!
Felicitari pentru subiectul abordat, GG
In zilele noastre, adevarul devine raritate atat in viata de zi cu zi cat si in afaceri. Si este tare trist. Adevarul este esential in viata, indiferent de
zona acesteia. Alte virtuti? Corectitudine, modestie, incredere, etica.
Carmen,
Multumesc pentru apreciere si completari.